Opracowania


Odwołanie do KIO na oferty niżej sklasyfikowane

05.10.2016

Odwołanie wniesione na oferty sklasyfikowane niżej niż oferta odwołującego się do Krajowej Izby Odwoławczej, czy też gdy oferta wykonawcy odwołującego się byłaby wyżej oceniona, gdyby nie jej odrzucenie lub wykluczenie tego wykonawcy z postępowania, wciąż budzi emocje. Zapewne dlatego takie próby nadal są podejmowane i nie jest to pozbawione sensu z punktu widzenia najlepiej pojętego interesu wykonawcy.

Umowa o podwykonawstwo jako zmowa przetargowa

27.09.2016

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów sankcjonuje zawieranie pomiędzy przedsiębiorcami porozumień, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym, rozumianym co do zasady jako rynek krajowy. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy jako przykład wskazano uzgadnianie przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu lub przez tych przedsiębiorców i przedsiębiorcę będącego organizatorem przetargu warunków składanych ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny.

Nie można oczekiwać że wykonawca usług dodatkowych będzie pracował za darmo

23.09.2016

Przedsiębiorca będący zamawiającym, jest profesjonalnym uczestnikiem obrotu gospodarczego i nie może nie dostrzegać że okoliczności faktyczne współpracy z innym przedsiębiorcą–wykonawcą, mogą wywoływać skutki prawne, tj. rodzić zobowiązanie do zapłaty wynagrodzenia. Zamawiający nie może oczekiwać, że inny przedsiębiorca pracować będzie dla niego za darmo, czy że czynności dodatkowe, nie będą rodzić roszczeń o zapłatę.

Domniemanie tam gdzie istnieją znaczne utrudnienia dla wykazania faktu

22.09.2016

W orzecznictwie ugruntował się pogląd, że dyspozycja art. 231 KPC powinna znaleźć zastosowanie wyłącznie w braku bezpośrednich środków dowodowych albo gdy istnieją znaczne utrudnienia dla wykazania faktu, a którego ustalenie jest możliwe przy zastosowaniu reguł logicznego rozumowania. Trzeba jednak zauważyć, że korzystanie z domniemania faktycznego nie może prowadzić do obejścia zakazów dowodowych.

Wydruki komputerowe i korespondencja elektroniczna jako dokument i dowód w procesie

16.09.2016

Niepodpisane wydruki komputerowe, wydruki stron internetowych, czy korespondencja z poczty elektronicznej, chociaż nie stanowią dokumentu w rozumieniu art. 244 i 245 KPC, to zauważyć należy, iż w kodeksie postępowania cywilnego nie zawarto zamkniętego katalogu środków dowodowych i dopuszczalne jest skorzystanie z każdego źródła informacji o faktach istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy, jeśli tylko nie jest to sprzeczne z przepisami prawa. Zatem wydruki komputerowe, czy korespondencja z poczty elektronicznej, mogą zostać uznane za dowód w procesie.

Kara umowna jako źródło bezprawnych przysporzeń zamawiającego

14.09.2016

Zgodnie z treścią art. 483 § 1 k.c. można zastrzec w umowie, że naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego nastąpi przez zapłatę określonej sumy (kara umowna). Przeważająco przyjmuje się, że zakres odpowiedzialności z tytułu kary umownej pokrywa się w pełni z zakresem ogólnej odpowiedzialności dłużnika za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania (art. 471 k.c.). Zatem, z tego punktu widzenia konstrukcja kary umownej nie opiera się na mechanizmie głównie gwarancyjnym, ale na ogólnych zasadach odpowiedzialności odszkodowawczej, co nie jest sprzeczne z tym, że  zastrzeżenie kary umownej na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania nie zwalnia dłużnika z obowiązku jej zapłaty w razie wykazania, że wierzyciel nie poniósł szkody.

Ryzyka i kary umowne mogą być sprzeczne z zasadami współżycia społecznego

10.09.2016

Umowa w sprawie zamówienia publicznego jest umową cywilną, do której zgodnie z przepisem art. 139 ustawy Pzp, stosuje się wprost przepisy Kodeksu cywilnego (w zakresie, w jakim „przepisy ustawy nie stanowią inaczej”). Postanowienia umowne, nadmiernie obciążającej wykonawcę, czy przerzucające na niego wszelkie ryzyka, naruszają klauzulę generalną dotyczącą zasad współżycia społecznego (art. 5 k.c.), co uprawnia wykonawcę do postawienia zarzutów względem treści takiego projektu umowy.

Nie można postanowieniem umownym wyłączyć ustawowego prawa strony do odstąpienia od umowy wzajemnej

06.09.2016

Zamawiający nie może obchodzić przepisu art. 491 § 1 k.c., zastrzegając kary umowne za odstąpienie przez wykonawcę od umowy w sprawie zamówienia publicznego w przypadkach, gdy przepisy Kodeksu cywilnego dają wykonawcy taką możliwość. Podobnie rzecz się przedstawia gdy zamawiający ogranicza wykonawcy możliwość odstąpienia, uzależniając jego skuteczność od uzyskania zgody zamawiającego na skorzystanie z tego ustawowego prawa. Dominujący pogląd wskazuje, że strony drogą umowy nie mogą modyfikować określonych w art. 491 i n. k.c. przesłanek, trybu wykonywania i skutków ustawowego prawa odstąpienia od umowy wzajemnej. Jednak kwestia ta wywołuje spory w doktrynie, dlatego należy dążyć do tego takie rozwiązania w umowie się nie znalazły.

Odpowiedzialność karna może przyjść do wykonawców na etapie realizacji zamówienia

02.09.2016

Nacisk ustawodawcy na zamawiających aby rozszerzali katalog kryteriów oceny ofert, powoduje że wykonawcy chcąc zwiększyć swoją szansę na uzyskanie zamówienia muszą niejednokrotnie zastanowić się nad strategią przygotowania oferty. Z drugiej strony odformalizowanie zamówień publicznych powoduje, że zamawiający coraz częściej polegają na oświadczeniach wykonawcy, bez ich pogłębionej weryfikacji na etapie badania i oceny ofert. Często zresztą taka weryfikacja jest przesunięta na etap realizacji zamówienia, gdzie w przypadku gdy oświadczenia złożone w ofercie nie potwierdzają się, nie ma już możliwości wykluczenia wykonawcy, czy odrzucenia jego oferty lub przyznania innej ilości punktów. Jedynym narzędziem do walki z nierzetelnymi oświadczeniami pozostanie pociągnięcie wykonawcy do odpowiedzialności karnej.

Zmowa dużych graczy w ramach konsorcjum aby łatwo konkurować ze słabszymi podmiotami

30.08.2016

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 7 u.o.k.k. zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym, polegające m.in. na uzgadnianiu przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu lub przez tych przedsiębiorców i przedsiębiorcę będącego organizatorem przetargu warunków składanych ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny. Cel porozumienia można też odczytać uwzględniając fakt, że do przetargu przystąpiły znacznie słabsze podmioty, które były w stanie spełnić warunki. Tak więc cele i skutki  porozumienia, powinny być oceniane w aspekcie ograniczenia konkurencji.