Stosownie do przepisu art. 74 ust. 2 ustawy Pzp załączniki do protokołu postępowania udostępnia się po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty albo unieważnieniu postępowania, z tym że:
1) oferty wraz z załącznikami udostępnia się niezwłocznie po otwarciu ofert, nie później jednak niż w terminie 3 dni od dnia otwarcia ofert, z uwzględnieniem art. 166 ust. 3 lub art. 291 ust. 2 zdanie drugie,
2) wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wraz z załącznikami udostępnia się od dnia poinformowania o wynikach oceny tych wniosków,
przy czym nie udostępnia się informacji, które mają charakter poufny, w tym przekazywanych w toku negocjacji lub dialogu.
Załącznikami do protokołu postępowania są natomiast oferty, opinie biegłych, oświadczenia, informacja z zebrania z wykonawcami, zawiadomienia, wnioski, dowód przekazania ogłoszenia Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, inne dokumenty i informacje składane przez zamawiającego i wykonawców oraz umowa w sprawie zamówienia publicznego.
W ocenie wielu wykonawców i zamawiających, wszelkie wyjaśnienia i odpowiedzi składane przez wykonawców dotyczące treści oferty, jej wyjaśnienia czy też uzupełnienia, a także oświadczenia w sprawie sprostowania ewentualnych omyłek podlegają udostępnieniu na takich samych zasadach, na których odbywa się udostępnienie oferty wykonawcy, a zatem niezwłocznie, zgodnie z art. 74 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp, a także „na bieżąco”, czyli po każdym wniosku wykonawcy złożonym pomiędzy upływem terminu składania ofert a wyborem oferty najkorzystniejszej lub unieważnieniem postępowania.
Powyższe prowadzi do sytuacji, w której część wykonawców otrzymuje dostęp do załączników do protokołu postępowania przed dokonaniem czynności wyboru oferty lub unieważnienia postępowania i na bieżąco może monitorować i analizować decyzje zamawiającego oraz wyjaśnienia, oświadczenia i dokumenty składane przez wykonawców.
W jednej z ostatnich spraw odwoławczych przed Krajową Izbą Odwoławczą (kwiecień 2025 r.), Skład Orzekający pochylił się nad ww. problematyką. Zarzuty odwołującego dotyczyły konkretnie wezwań zamawiającego o wyjaśnienie ceny, kierowanych w trybie art. 224 ustawy Pzp, oraz odpowiedzi wykonawcy na wezwania zamawiającego. Odwołujący w treści wniesionego odwołania żądał, aby dokumenty te zostały mu udostępnione niezwłocznie, czyli jeszcze przed wyborem najkorzystniejszej oferty.
Krajowa Izba Odwoławcza w pierwszej kolejności poddała pod wątpliwość posiadanie przez Odwołującego interesu we wniesieniu takiego odwołania. Zamawiający bowiem na żadnym etapie postępowania nie ograniczał odwołującemu dostępu do zamówienia, wskazując, że udostępni mu pełną korespondencję prowadzoną przez zamawiającego z wykonawcą, lecz dopiero po dokonaniu czynności wyboru oferty. Choć Izba uznała, że odwołujący nie wykazał szkody po jego stronie, rozpoznała zarzuty odwołania, wskazując na konieczność szerokiego rozumienia interesu odwołującego wykonawcy. Merytorycznie zaś Izba stanęła na stanowisku, że tryb udostępniania załączników do protokołu został uregulowany w art. 74 ust. 2 ustawy Pzp i nie budzi wątpliwości. Załączniki te są udostępniane dopiero po wyborze najkorzystniejszej oferty lub unieważnieniu postępowania, a zatem Odwołujący będzie miał możliwość zapoznania się z nimi w późniejszym, stosownym terminie. Izba wskazując na brak naruszenia przepisów ustawy Pzp przez zamawiającego podkreśliła również, że czynność badania i oceny ofert jest zastrzeżona dla zamawiającego, a wykonawca może dokonywać kontroli i oceny podjętych przez zamawiającego czynności z chwilą dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej.
Podsumowując, w ocenie Izby ani treść wezwań zamawiającego o wyjaśnienie treści oferty bądź ceny, ani odpowiedzi wykonawców na te wezwania, nie stanowią oferty. Oferta jest bowiem składana w terminie wyznaczonym przez zamawiającego, a dokumenty, udostępnienia których domagał się odwołujący, są tworzone i składane po upływie terminu składania ofert. Zatem udostępnienie wykonawcom załączników do protokołu postępowania po wyborze oferty najkorzystniejszej lub unieważnieniu postępowania jest działaniem w pełni prawidłowym, zgodnym z przepisami ustawy Pzp.
Ekspert ds. Zamówień publicznych
───────────────────────────────────────────
Dziękujemy, że jesteś z nami.
Chcesz rozwinąć kompetencje i zdobyć praktyczną wiedzę z zakresu prawa? Zapraszamy na szkolenia prowadzone przez naszych radców prawnych! Pełną ofertę wraz z terminami znajdziesz na stronie Kancelarii: https://www.grupakzp.pl/pl/edukacja/
───────────────────────────────────────────
Niniejsze opracowanie nie może być wykorzystywane jako opinia prawna, w tym nie może służyć jako rekomendacja określonych działań, w szczególności w ramach działalności gospodarczej.
Aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach, zapisz się do naszego Newslettera.
Zapraszamy również do obserwowania strony Kancelarii na Linkedin